40 Tokyo 1

12 februari 2016 - Tokyo, Japan

Mooi helder weer, een graad of 8.

We lopen op straat net even buiten ons hotel in het district (Shiodome) en zien een boel mensen bij elkaar in een met glas afgescheiden ruimte. Het blijkt een rokersruimte op straat!

Gelopen naar de beroemde Tsukiji vismarkt een kwartiertje van ons hotel. De markt is enorm groot en je wordt zo van de sokken gereden door karretjes die vis aan- en afvoren. Er zijn ook veel eettentjes met lange rijen wachtende Japanners. Bijna geen westerse toeristen. In de buurt wat gedronken.

Door naar het belangrijkste winkeldistrict: Ginza. Alle grote westerse merken zijn ruim vertegenwoordogd in '5th avenue achtige' straten. Een soort Manhattan. Ook hier vrijwel alleen locaal publiek, nauwelijks niet Japanners. Wat geluncht. Weinig mensen spreken Engels, maar iedereen wil je graag helpen (in het Japans) en er wordt constant geglimlacht en gebogen.

We gaan naar het Tokyo National Museum in het district Ueno. Natuurlijk gigantisch van omvang en dat is nog maar een van de zes musea in het park ... Indrukwekkende oude kunstvoorwerpen. Bijzondere tentoonstelling over het Chinese Terracottaleger, buitengewoon mooi!

Inmiddels zijn we een uur of zeven op de been en gaan per taxi naar het hotel. Even met de beentjes omhoog.

Vanavond sushi gegeten in een echt Japans tentje. Op de 5e verdieping boven een speelgoedwinkel vinden we het ons aanbevolen eerhuisje. De ingang is in de speelgoedwinkel en de lift kunnen we zonder hulp van het personeel niet vinden ..... De m2-prijs in Tokyo is zo hoog dat allerlei tentjes op hogere verdiepingen zitten. Die vind je dus nooit als je niet weet waar je moet zoeken.

In het sushirestaurantje is alleen locaal publiek. De vis is supervers. Met handen en voeten met de kok en het aanwezige publiek gecommuniceerd. Ons werden allerlei enge beesten (o.a. sushi van zee-egel) aangeboden, maar die hebben we vriendelijk lachend aan ons voorbij laten gaan. Kortom een ervaring om niet snel te vergeten.

Heerlijk gegeten! Voldaan van de geweldige sushi en warme sake teruggewandeld en moe het bed in.

1. Jetty sprecher:
    12 februari 2016
    Hebben jullie lekker gewinkeld in Ginza?
  2. Arthur:
    13 februari 2016
    Bon voyage!!Benieuwd naar een live impressie van de trip.