43 Tokyo 3

14 februari 2016 - Tokyo, Japan

Vanmorgen plenst het in Tokyo, maar dat komt goed uit want we gaan naar Nikko.

In Nikko (ruim 2 uur rijden, N van Tokyo) is een groot tempelcomplex gewijd aan Shogu Toshugu). Daar aangekomen schijnt de zon, maar er ligt ook flink wat sneeuw, want Nikko ligt in de bergen. De tempels zijn uniek en staan op de World Heritage lijst. Niet te geloven dat ze iets dergelijks in de 7e eeuw konden maken! We kijken onze ogen uit. Een gids vertelt ons over de mengelmoes van Shintoisme en Buddhisme die in Japan 'beleden wordt: het Shintoisme voor de dagelijkse gang van zaken en het Buddhisme voor de formele momenten van leven en dood. We herkennen in veel rituelen de gebruikelijke poppenkast die je in elke godsdienst tegenkomt.

Daarna rijden we langs een bergmeer (lake chuzenji) n een 100m hogre waterval (Kegon Falls) Het is een gebied met bergen van 1.000 - 2.000m en overal ligt veel sneeuw.

We komen om 19.00 aan in Tokyo en lopen terug naar ons hotel. We zijn 11 uur op de been en besluiten in de lobby een hapje te eten.

Nb ondertussen lezen we dat Christchurch, waar we enkele dagen geleden nog rondliepen opnieuw is getroffen door een aardbeving.